Werken in Lissabon

Vooruitgang werk en inkijk in vrije tijdsbesteding

Beste volgers,

Daar ben ik dan weer met een nieuw verhaal wat ik de afgelopen maand allemaal heb beleefd. Ik zit zelf even mijn weblog van afgelopen keer na te lezen, waarin ik eindig met het feit dat ik toen mijn eerste dag helemaal alleen heb doorgebracht. Nu kan ik mij dat al amper meer herinneren, bovendien lijkt het al veel langer geleden. Beetje bij beetje gaat het steeds beter en doe ik ook steeds meer telefoongesprekken en e-mails afhandelen op een dag. De ene dag gaat wel wat beter dan de andere, maar ja dat hou je toch! Natuurlijk heb ik af een toe nog wel een vraag of vraag ik raad aan een collega maar alles gaat steeds makkelijker en ik weet ook steeds meer. Intussen zijn we halverwege augustus ook nog overgestapt op een nieuw programma om mee te werken, maar ook dat maak ik mij al steeds meer eigen.

Één keer per week hebben we een team vergadering waarin de resultaten worden besproken en eventuele andere belangrijke dingen. En ik heb ook af en toe coaching en dan gaat mijn supervisor mee luisteren. Die was zeer tevreden. Ik klonk enthousiast, begreep het probleem van de klant, nam de tijd om het juiste antwoord uit te zoeken en informeerde de klant vervolgens goed. Altijd fijn om te horen als je goed bezig bent. En afgelopen week heb ik ineens een bekende Nederlander aan de telefoon gehad. Toen ik hier achter kwam vond ik het ineens wel heel erg spannend en werd ik wel een beetje zenuwachtig, maar uiteindelijk heb ik de knop zelf weten om te zetten dat het ook gewoon een klant is als ieder ander.

Iedere week komen er nog steeds weer nieuwe collega’s bij, en je gelooft het bijna niet, maar ik ben sinds maandag (12 september) uit mijn proeftijd en ik heb afgelopen vrijdag, 16 september, voor het eerst een “buddy” gehad. Dus zoals ik in het begin bij iemand zat en mee ging luisteren, ging iemand nu met mij mee luisteren en mailen. Best wel spannend toch weer omdat ik daar nog geen ervaring mee heb, maar voor een paar uurtjes was het leuk en zal binnenkort nog wel vaker gaan voorkomen. Dit is wel zo’n beetje hoe het op werk gaat momenteel.

Daarnaast probeer ik op mijn vrije dagen te genieten van Lissabon en omgeving. Op zaterdag 20 augustus zou eindelijk de “Welcome Tour” door Lissabon gaan plaatsvinden. En braaf stond ik om 9.45 op de aangewezen locatie, maar wie er was, was er, in eerst instantie alleen ik en de tour leider. Die gaf aan dat er minimaal 5 mensen moesten zijn om de tour door te laten gaan, maar dat er wel 12 zich hadden ingeschreven. Uiteindelijk tot 10.30 uur gewacht, maar toen waren we maar met 2 personen. Dus de tour ging niet door. Uiteindelijk hebben zowel ik als een collega (die ik niet kende) een gratis kaartje gekregen om gebruik te maken van de hop on-hop off bus. Dit is een toeristische bus die door heel Lissabon rijdt en een 20 tal haltes kent waar je gratis zo vaak als je maar wilt in en uit mag stappen. Aangezien we allebei een kaartje kregen, allebei opgestapt en zo dus elkaars gezelschap werden voor de dag. Eerst zijn we naar een gedeelte van de oude stad geweest waar we met een lift om hoog zijn gegaan en zo op een gebouw terecht kwamen waar we en prachtig uitzicht hadden over een gedeelte van de stad. ’s Middags zijn we door gegaan naar “Casterlo de S. Jorge”. Dit is een prachtig kasteel op een heuvel met fenomenaal uitzicht op rivier de Taag. Uiteindelijk bleken de vader en zus van de Argentijnse vrouw naar Lissabon te komen. Die heb ik ook ontmoet en met z’n vieren hebben we toen wat gegeten en daarna hebben ze mij met de auto naar Portela gebracht. Hele leuke en ontspannen dag en leuk om op deze manier andere te leren kennen.

Vervolgens is mijn echte officiele werkrooster ingegaan, wat inhoud dat ik niet altijd vrij heb tijdens het weekend, maar dat maakt mij niet uit! Donderdag 25 augustus had ik gepland om naar Ikea te gaan, want ik wil graag een dekbedovertrek (deze vergeten in de koffer te stoppen) en ik heb er 1 gekregen, maar een tweede als extra leek me makkelijk. Ben echter eerst naar een tandarts geweest omdat ik last had van een ontsteking bij verstandskies met uitstraling van pijn naar mijn oor en keel. Dit bleek inderdaad een behoorlijke tandvleesontsteking te zijn waar ik alleen maar goed mee kan poetsen. Goede nieuws: het is na een week weggegaan en tot op heden geen last meer van gehad! Daarna nog wel naar Ikea geweest, maar helaas niet het gewenste dekbed in de maat die ik nodig had. Mezelf daarom aan het einde van de dag in het gebied Oriente maar getrakteerd op een maaltijd.

Verder besteed ik vaak 1 van mijn 2 vrije dagen aan huishoudelijke dingen als schoonmaken, opruimen, wassen en boodschappen. En het afhandelen van administratieve dingen van Nederland als dingen die hier in Portugal nog geregeld moeten worden.

Vrijdag 9 september was ik ook vrij en had ik het goede idee om naar het strand te gaan. Iemand had mij “Costa da Caparico” aanbevolen en ik had gelezen dat je daar heen kon met de boot, dus dat leek mij een heerlijk ontspannen dag. Uiteindelijk zou een huisgenoot en andere collega ook mee gaan. Bespaar jullie de precieze details, maar het is helemaal mis gegaan. Verkeerde boot die te veel Noordelijk ging waardoor we 80 km vanaf het desbetreffende strand waren en de beste optie was om met dezelfde boot terug te gaan naar Lissabon. Uiteindelijk zijn we nog naar een strandje dichtbij geweest en daar ben ik in die 2 uurtjes dat ik er was ook nog even behoorlijk verbrand. ’s Avonds wel gezellig met een aantal andere collega’s op een plein gegeten. Immers is uit eten gaan hier zo goedkoop dat je voor je lol niet meer wilt gaan staan koken op je vrije dag.

Vervolgens was ik maandag 12 september al weer vrij. Hiervoor had ik speciaal online een trip geboekt naar Berlenga Island. Dit is een eiland die in de oceaan ligt 12 km vanaf de kust waar het kleine vissersplaatsje Peniche ligt. Het eiland is een UNESCO gebied en je kunt het bezoeken tussen april en september, want gedurende de wintermaanden is het amper mogelijk om aan te meren bij het eiland en zijn alleen 2 mensen vast op het eiland om de vuurtoren te bemannen en het onderhoud op het eiland te doen. Vanaf Lissabon ben ik opgehaald en was het 1 uur rijden. Vervolgens nog een uur op een bootje voor 30 personen, maar het weer en de oceaan was ons goedgezind, dus geen rare gevallen. Aangekomen hadden we 1,5 uur vrije tijd waarop ik en een andere jongen van de groep de route over het zuidelijke stukje van het eiland hebben gelopen. Echt prachtig! Bij iedere hoek die je omgaat ziet het er weer anders uit en ansichtkaarten heb ik niet meer nodig, want die heb ik nu zat op mijn eigen camera staan. Het is echt ongelooflijk! Daarna hebben we met de hele groep van 8 personen een wandeling gemaakt naar het fort dat op het eiland ligt. Van daaruit zijn we opgehaald met een bootje waarvan de bodem van glas was. Daardoor konden we vissen spotten en gingen we grotten rondom het eiland bezoeken. Daarna was het tijd voor de terugreis. Al met al een dag met prachtig weer, mooie en rustige natuur en echt genoten. Foto’s staan in het album.

Dat was tot zover een samenvatting van mijn vrije dagen. Meer heb ik op dit moment niet meer te vertellen. Het vervoer begint zo langzamerhand te wennen, maar net zodra je dat denkt, sta je weer eens een keer ruim een uur op een bus te wachten. Dus tsja, helemaal oke is het niet, maar langzaam wen je er aan en heb ik nu standaard mijn e-reader mee voor zulke situaties.

Ow ja, laatste nieuws: afgelopen week heeft het 3 nachten voor de eerste keer sinds ik hier ben geregend! Gelukkig ’s nachts, dus tot op heden nog steeds stralend blauwe dagen en warm weer (vorige week wel fris met 23 graden).

Dit was het dan, bedankt voor al jullie reacties zover. Vind het leuk om ze te lezen!

Liefs Louisan

Reacties

Reacties

Marjanne

.....En zo zie je maar weer, je ziet er best wel tegenop, lastig om je eerste periode door te komen, maar binnen no-time heb je het aardig in de vingers!
En ook al gaat nog niet "alles" van een leien dakje, iedere dag is er Ă©Ă©n en voordat je het weet heb je het je allemaal eigen gemaakt alsof je nooit anders hebt gedaan! Maak een hele diepe buiging voor je doorzettingsvermogen, echt petje af en een dikke knuf.......!

P&H

Volgens mij geniet je met volle teugen.
Dat is je zeer gegund.
Mooie stad, mooi land en ook nog 'spannend' werk
voor een top-bedrijf.

Wat wil een mens nog meer ?

Hartelijke groet,

Hetty en Peter

Petra

Blijf het ontzettend moedig vinden Louisan hoe je het allemaal doet !! Ik hoop dat je nog heel veel leuke uitjes kan gaan maken, het is je zo gegund!!! Het lijkt me een prachtig land om zoveel mogelijk te gaan zien in zoverre dat mogelijk is. Heel veel succes en sterkte en vooral heel veel plezier gewenst !! Liefs uit Hoevelaken

Jaap & Nel

Weer een geweldig positief verhaal, het bewijs dat je terug krijgt wat je geeft, in jouw geval een super positieve instelling met de daardoor verrassende gebeurtenissen en ontmoetingen. En fantastische foto's van je tocht naar het eiland en wat maakt de natuur toch mooie plaatjes, als je het maar ziet. Het gaat je goed, veel liefs.
Jaap, Nel en een poot van Jetje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!