Werken in Lissabon

Belevenissen januari/februari

Boa tarde,

Como estás? Nu vraag je jenatuurlijk af waarom ik in het Portugees begin. Dit is niet geheel toeval en komt later ter sprake! Ik pak de draad op in halverwege januari toen ik mijn laatste bericht naar jullie heb gedaan.

Via de digitale kanalen heb ik op mijn verjaardag 18 januari veel felicitaties gehad. Daarnaast heb ik gewoon gewerkt. Dat was erg grappig want doordat de een tegen de ander zei dat ik jarig was kwamen er de hele dag spontaan felicitaties van collega’s. Erg leuk dus!

Van 26 januari t/m 29 januari ben ik vier dagen op rij vrij geweest. In de week van kerst & nieuwjaar was er een dag te weinig vrij ingepland dus deze heb ik nu extra vrij kunnen nemen. Hier was ik eigenlijk wel aan toe en heb de eerste twee dagen dan ook niet veel bijzonders gedaan. Opruimen, wassen, schoonmaken, ontspannen. Zaterdag 28 januari ben ik naar Sintra & Park Pena geweest. Dit ligt op een uur afstand met de trein van Lissabon en is zeker de moeite waard als je wat natuur wilt zien. Het ligt hoog op een berg dus was wel een hele beklimming maar de uitzichten zijn werkelijk waar fantastisch. Omdat het geen hoogseizoen is, was het ook nog eens erg rustig waardoor ik er echt in alle ontspanning van heb kunnen genieten. Ik zal proberen foto’s toe te voegen, al lukte dit de vorige keer niet helemaal.

Op 2 februari ben ik na werk met een collega sushi gaan eten. Door verschillende werktijden zie je collega’s soms alsnog nauwelijks waardoor het leuk is om na die tijd wat af te spreken en bij te praten. Dit keer was ik op vrijdag 3 en zaterdag 4 februari vrij, maar dit keer rustig aan gedaan en lekker in en rond huis geweest. Verder sport ik ook gewoon nog elke dag, daar is weinig verandering in en bevalt prima.

Op 7 februari heb ik tijdens het chatten een collega van het hoofdkantoor naast mij gehad die hier een aantal dagen in Lissabon was. Dit gebeurd wel vaker zodat ze ook een beeld krijgen hoe het er hier aan toe gaat. Dit was erg gezellig, maar ook qua kijk op hoe zij erover denken heel verfrissend. Zeker even leuk als afwisseling tussendoor. Doordat uit eten gaan hier relatief goedkoop is, ben ik ’s avonds weer met een collega in de buurt wat gaan eten. Op het werk was de week afwisselend, omdat ik niet alleen heb kunnen chatten, maar ook een paar dagen ingepland stond om te mailen. Daardoor werd mij ook een aantal keren gevraagd om te bellen, dus alle vaardigheden weer even mogen uitvoeren.

Omdat er een collega is die twee weken op vakantie gaat waar ik het goed mee kan vinden, zijn we zaterdag 11 februari in “Time out market” wezen eten. Sommige van jullie weten inmiddels wat dit is en hoe het er uit ziet. Het komt neer op een soort fabriekshal met mini keukens die van alle markten thuis zijn. Je kunt daar dus letterlijk zo’n beetje alles krijgen wat je wilt en als ik vis wilt en een ander een hamburger, dan kan dat daar allemaal! Daarnaast is het erg leuk dat iedereen daar heengaat. Van oud tot jong, studenten tot zakenmannen, van Portugezen tot Chinezen en alles er tussen in.

Vorige week zondag 19 februari ben ik naar “Cristo rei” geweest. Dit is het 28 meter hoge Christusbeeld dat op een platform staat van 80 meter hoog. Dit beeld is een kopie van de Redemptor in Rio de Janeiro. Het beeld werd geplaatst uit dankbaarheid voor het feit dat Portugal buiten de Tweede Wereldoorlog was gebleven. Mijn verwachting was dat het een soort van heilige plaatst betrof voor mensen uit verschillende landen en culturen. Ondanks dat dit wel het geval is, is het voor de meesten een prachtig uitkijkpunt over Lissabon en de Taagdelta. Dit was dan ook goed te merken doordat het veel meer toeristisch aandeed. Foto’s zal ik proberen toe te voegen!

Dan nu de reden waarom ik mijn verhaal op zijn Portugees ben begonnen. In oktober afgelopen jaar heb ik mij aan gemeld voor een cursus Portugees. Dit wordt als gratis cursus aangeboden door werk en leek mij een mooi begin om de taal wat meer te gaan begrijpen. Door lange wachttijden heb ik hier echter nooit meer wat van gehoord, tot afgelopen week! Dinsdag 21 februari heb ik namelijk mijn eerste Portugese les gehad. Eigenlijk was het voornamelijk wat formaliteit en de basis om elkaar voor te stellen. Het begin is positief, dus ik ben heel benieuwd wat mij te wachten staat. Ik heb Portugese les 2 keer per week, op dinsdag en donderdag, twee uur lang.

Deze weblog lag al enige tijd klaar om aan jullie te laten lezen, maar daar is het tot vandaag niet van gekomen. Ik zal er voor zorgen dat jullie snel een update krijgen van maart, want ik heb weer van alles gedaan de afgelopen maand!

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

Petra van de Kleut

Leuk je weer te lezen Louisan !! Heel veel succes met je Portugese les !! Spreek je gauw weer eens op Facebook !!
Liefs Petra

H&P

Weer een goed verhaal. Succes met het portugees.

Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!