Werken in Lissabon

Inburgeren

Hallo allemaal,

Na een lange tijd toch eens een bericht van mij, omdat ik deze ervaring niet wilt onthouden voor jullie als thuisfront.

Eigenlijk is dit allemaal al in begin maart, voor mijn vakantie begonnen tijdens mijn evaluatie van werk. Daar ben ik er achter gekomen dat mijn sportlessen ’s avonds goed werken om de druk van werk wat van mij af te schuiven. Helaas zijn de danslessen die ik vorig jaar deed helaas momenteel niet echt een optie gezien ik nog altijd kamp met problemen in mijn voeten/enkels vanwege het feit dat ik daar vorig jaar tijdens de teambuilding event flink doorheen ben geklapt en mee doorgelopen ben. Inmiddels ben ik daar ook voor naar een dokter geweest die eventueel zwemmen aanraden gezien het feit je dan meer gewichtloos bent en dan toch beweegt.

Dus, zo gezegd zo gedaan: op 10 april ben ik met een collega naar het zwembad gegaan om ons in te schrijven gezien we graag vrij zouden willen zwemmen en wat baantjes trekken. Ze hadden een leuke kortingsactie waardoor je geen inschrijfgeld hoefde te betalen, dus ons inziens een prima plan om nu de slag te slaan.

Nu blijkt dat de regels omtrent vrij zwemmen iets anders gesteld zijn als in Nederland en weet dan ook zeker dat menig van jullie zometeen gierend achter hun computer zit Want, niet alleen is er een zwemmuts verplicht (zoals in de meeste andere landen) maar ook moet je in dit zwembad “bewijzen” dat je wel echt kunt zwemmen vanwege het feit dat er geen toezichthouder is tijdens het vrij zwemmen.

Daar moet ik heel even terug springen naar mijn jonge jeugd jaren, want de meeste van jullie zullen niet weten dat ik naast mijn zwemdiploma A, B en C ook zo’n 5 jaar aan reddingszwemmen heb gedaan waarbij je technieken geleerd wordt om iemand anders te kunnen redden. Volgens mij dus een prima basis en zag het probleem dus zeker niet in om vrij te mogen zwemmen.

Voor dat wij ons gingen inschrijven dus DE zwemtest: 2 baantjes op en neer en mocht zelf kiezen welke slag mits dat niet iedere keer dezelfde was. Zo gezegd, zo gedaan. Oké, ik heb het zwemmen misschien niet meer zo op peil als 10 jaar geleden, maar verdrinken zal ik niet zo makkelijk.

Toch bleek de conclusie anders uit te pakken: mijn ademhaling is niet oke en dus vinden ze dat ik niet “alleen” mag zwemmen tijdens de periodes voor vrij zwemmen. Je zult denken, dus ja wat nu?! Daar hebben ze hier een oplossing voor gevonden: ZWEMLES!

Dus ondanks mijn jarenlange zwemervaring die menig mens hier in Portugal waarschijnlijk sowieso niet heeft, zit ik sinds zaterdag 14 april op zwemles niveau 1…. Inmiddels heb ik 2 lessen gehad waarin ik allerlei oefeningen doe, met onder andere het welbekende plankje enzovoorts. Echt onaardig vind ik het niet hoor. Beetje opdrachten uitvoeren en je focussen op het zwemmen is best plezierig en werkt wel voor het doel waarvoor het bedoeld was, maar eerlijk gezegd vind ik het ook wel te gek voor worden dat ik met mijn 27 jaren jong weer op zwemles zit.

In ieder geval is de voorspelling dat ik wel snel doorgroei al moet ik het nog even bezien of ik daar verder aan wil deelnemen. Ik vind wel dat ik mij hier goed aan de regels houd en dus echt wel goede les van inburgering in Portugal heb gedaan!

Mochten er in de toekomst nog meer van dit soort spannende evenementen plaatsvinden, dan zal ik jullie die natuurlijk niet onthouden.

Voor nu het allerbeste en tot de volgende keer!

Louisan

Reacties

Reacties

H&P

Goed verhaal. Ik was net van plan je te mailen omdat ik zo lang niets
van je gehoord heb. Tussen de regels door denk ik te lezen dat het
goed met je gaat. In ieder geval: dat hopen we. Voorzichtig met enkels en
voeten. Ik weet er alles van.

De allerhartelijkste groeten van ons !!!!

Lisan

Dit is de 'lachen van het huilen' smiley waard. Lekker op zwemles. Muito bom.

Jaap en Nel

Het is toch om te gillen!! Maar goed ook tijdens de lessen beweeg je en je toont aan dat Nederlanders in het buitenland zich makkelijk aanpassen om in te burgeren.
In Nederland verloopt het vaak met ''nieuwkomers'' wat moeizamer.
Leuk om weer een bericht van je te lezen.
Dikke kussen Jaap & Nel en een knuffel van Jetje.

Sabine

???

Saskia van de gronde

zozo lousian wat eeen ervaring !! ja idd je kan wel spreken van een inburgering. haha en extra aandacht is nooit weg aan een kwaliteit.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!